مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزارات ایران و جهان اسلام
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)
جستجو



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین نظرات
خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه وبسايت ایمیل خود را در کادر ذيل وارد نموده و دکمه ارسال به خبرنامه را بزنید. پس از تکميل مراحل ثبت نام و دريافت اولين ايميل از خبرنامه، روي لينک فعال سازي کليک نمائيد.

لطفا آدرس ايميل خود را وارد کنيد:

FeedBurner

طبقه بندی موضوعی

این آرامگاه در دو کیلومترى غرب شهر ماهان، در خارج از روستاى لنگر، میان مزارع جو و گندم واقع شده است.

ساختمان بقعه، بنایى بسیار باشکوه و مجلّل که جزو آثار باستانى ماهان و کرمان بوده و متعلّق به قرن هشتم هجرى مى‏باشد. بقعه، شامل ایوان، گنبد، صحن، صفّه و مقبره زیبا است.

اصل بنا به صورت مربّع و آن چه که باقى مانده شامل دو اتاق تو در توست. ایوان بقعه در مغرب قرار دارد که خود شامل سردری مقرنس‏کارى زیبایى است که بخش‏هایى از آن فرو ریخته است. پس از عبور از ایوان، مرقدى بر روى سکویى به طول سه و عرض دو متر قرار گرفته که در قسمت بالایى آن کتیبه‏هایى از آیات قرآنى دارد. بر بالاى این سکو، سنگ قبرى به طول 20/2 و عرض 50 سانتى‏متر تعبیه نموده‏اند که داراى گچ‏برى‏هاى ظریف و حجّارى‏هاى فوق العاده‏اى از آیه‏هاى قرآن (آیة الکرسى) دارد. در آخر یکى از کتیبه‏ها پس از جمله سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه‏اکبر نوشته شده: «تعمیر شد مرقد آقا شیخ عبدالسّلام قطب‏الدّین فى سنة 733 هـ . ق.»مرقد داراى چهار صفّه کوتاه به ارتفاع سه متر است که چهار زاویة آن را مقرنس‏کارى‏هاى ظریفى انجام داده‏اند. در اتاق دوّم نیز صورت قبرى است که متأسّفانه بر اثر فرسودگى زیاد، سنگ قبر آن خوانده نشد. بر بالاى بقعه گنبدى شلجمى به قطر پنج و ارتفاع هفت متر است که در انتهاى ساقة آن کلمات اللَّه محمّد حسین به صورت بنایى تکرار و تزیین شده است. این بقعه به تازگى از سوى سازمان میراث فرهنگى و گردش‏گرى تعمیر شده است. زمین زیارتگاه حدود دو هزار مترمربّع است که دیوارهاى خشتى آن تعمیر، و توسّط میراث فرهنگى کاه و گل زده شده، نماى زیبایى گرفته است.

این بناى باشکوه به شماره 1314 و در تاریخ 8/9/1355 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

در کتاب فرهنگ جغرافیایى خفته در مزار را از رهبران و بندگان فرقه شیخیه دانسته، اضافه مى‏کند که وى در دورة شاه نعمت‏اللَّه‏ولىّ مى‏زیسته است.» ظاهراً این مطلب با سنگ نوشته بقعه، هم خوانى ندارد و با شیخ کمال‏الدّین عبدالسّلام زرندى که معاصر شاه نعمت اللَّه ولىّ بوده اشتباه گرفته شده است.

این مطلب را محرابى کرمانى به وضوح معلوم کرده، مى‏نویسد:

«یک نوبت حضرت قطب الأولیاء و الأصفیاء شیخ قطب‏الدّین عبدالسّلام ماهانى با ایشان (شیخ عبدالرحمن مکّى ـ پدر شیخ عبدالسّلام زرندى) صحبت داشته‏اند، قدرى لقاء (نوعى گلابى) بر سبیل سوغاتى و تحفه با خود داشته‏اند، چون آن را در مجلس حاضر کرده‏اند، شیخ عبدالرحمن پرسیده‏اند که این چیست؟ گفته‏اند: لقا است، کنایت از آن که از لقاء اللَّه حظّى به شما رسد و یک لقا به دست خود برداشته و به دست شیخ داده و فرموده‏اند که این را بخورید که نطفه شود و سبب ایجاد فرزندى قابل که نام ما با او حواله است او را اسمى ما کنید و چون ایشان رفته‏اند و حضرت شیخ لقا را خورده‏اند، فرزندى که به وجود آمده، نامش را شیخ عبدالسّلام گذارده‏اند.»

محرابى در جاى دیگر از کتابش مى‏نویسد:

«در نشر محامد و مناقب قطب الأوانى، خلیفة الرحمانى، عارف همدانى، شیخ قطب‏الدّین عبدالسّلام ماهانى، چنین گویند که: ایشان به یک صد و چهل سال بیش یا کم قبل
از حضرت شاه ولىّ بوده‏اند و حضرت شاه به زیارت
ایشان مى‏رفته‏اند و ساعت‏ها بر در مزار ایشان مى‏ایستاده تا بعداز آن به اندرون مى‏رفته‏اند، گاه بوده که مى‏آمده‏اند و بر در
مزار مى‏ایستاده‏اند ساعت‏ها و از همان جا باز مى‏گشته‏اند
و مى‏گفته‏اند که چندان ارواح مقدَسه و رجال الغیب حاضرند
و در طوافند که مجال ما نیست که برویم. و بسیار بزرگ و
صاحب مقامات عالیه بوده‏اند.»

حسین کوهى کرمانى در تعلیقه خود بر تذکرة الأولیاء محرابى کرمانى مى‏نویسد:

«قبر شیخ عبدالسّلام در پایین لنگر در یک کیلومتر و نیمى ماهان واقع شده و در نوشته‏هاى قدیم آن قریه را لنگر شیخ عبدالسّلام مى‏نوشته‏اند، پیرامون قبر وى از عمارات قدیم چیزى باقى نمانده، فقط گنبد کوچک روى قبر وى هنوز برجاست. این مرد در نزد متأخرین از فقهاء شیعه هم محترم بوده، او را مرد صالحى مى‏دانسته‏اند و به زیارتش مى‏رفته‏اند».

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی