مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بررّسى آرامگاه یحیى بن زید علیه‏ السلام در کلیدر نیشابور

فهرست مطالب این پست


موقعیت آرامگاه امامزاده یحیى علیه‏السلام در کلیدر.

شخصیّت مدفون در بقعه کلیدر نیشابور.

دلایل مدفون بودن یحیى بن محمّد در کلیدر. 

نظر سمعانى درباره یحیى بن محمّد 

یحیى بن محمّد از نظر علماء رجال. 

بیان شخصیّت یحیى بن محمّد از زبان بیهقى. 

زن و فرزندان امامزاده یحیى کلیدر. 

تاریخ و محلّ وفات یحیى بن محمّد 

نگاهى به زندگانى محمّد الأمیر، و محل دفن او

معرّفى مزار سلطان سیّد یحیى باغشن نیشابور

ممکن است برخى از خوانندگان عزیز که آشنایى کامل با مزارات ایران دارند، این اشکال را بر نگارنده بگیرند که در نیشابور دو مزار دیگر به امامزاده یحیى شهرت دارد که عبارتند از : 1 ـ امامزاده یحیى بن حمزة، در داخل نیشابور در محلى که به برکال معروف است.

2 ـ امامزاده سلطان سیّد یحیى، واقع در روستاى باغشن از توابع دهستان زبرخان.

باید گفت که بقعه اوّلى هم چنان که از نام و نسب او پیداست یحیى بن حمزة است و در میان مردم به نوه حضرت ابوالفضل العبّاس علیه‏السلاممشهور است و نسب او را چنین مى‏دانند: یحیى بن حمزة بن قاسم بن عباس بن
امیرالمو
ٔنین على علیه‏السلام، هر چند درباره نسب آن بحث است اما از دایره بحث ما خارج است، زیرا نسب او را ما در کتاب کشف الأستار فى مراقد ابناء الأئمة الأطهار علیهم‏السلام، المنتقلة فی محافظة خراسان تحقیق و بیان داشتیم.

بررّسى آرامگاه یحیى بن زید علیه ‏السلام در سبزوار

مطالب این پست:

موقعیّت آرامگاه امامزاده یحیى در سبزوار.

دلایل مدفون بودن یحیى بن زید علیه‏السلام در سبزوار.

شخصیّت مدفون در بقعه به نقل از عبدالحمید مولوى..

تقویت قول مولوى به نقل از علماى انساب..

توصیف بارگاه امامزاده یحیى بن هبه‏اللّه‏ سبزوار.

فصل هشتم: برادران یحیى علیه‏السلام3

3 ـ حسین بن زید شهید علیه‏السلام

قیام حسین بن زید علیه‏السلام

نصیحت عبداللّه‏ بن حسن.

فصل هشتم: برادران یحیى علیه ‏السلام 2

مطالب این پست:

2 ـ عیسى بن زید شهید علیه‏السلام

فضائل عیسى.

اشتباه مامقانى.

رجال این حدیث..

(موتم الاشبال) یتیم کننده شیر بچه گان.

نبرد عیسى.

عیسى یکى از رهبران نهضت بود

من به این مردم اعتماد ندارم

ملاقات با عیسى.

تأمین دشمن.

اشعار در روى دیوار.

دیدار دوستان.

برخورد سفیان ثورى با عیسى.

کشف مخفیگاه

گفتگو با خلیفه عباسى.

در زندان.

مرگ عیسى.

ملاقات با خلیفه.

فرزندان عیسى.

فصل هشتم: برادران یحیى علیه ‏السلام

مطالب این پست:

1 ـ محمّدبن زید شهید علیه‏السلام

اعتقاد محمد در مسأله امامت شیعه.

تعداد فرزندان محمد بن زید علیه‏السلام

خیانت یکى از کنیزان محمد

گذشت و فداکارى محمد بن زید علیه‏السلام

فصل هفتم: دلایل قیام یحیى علیه ‏السلام در خراسان و شکست آن

فصل هفتم: دلایل قیام یحیى علیه‏السلام در خراسان و شکست آن. 1

انگیزه قیام یحیى علیه‏السلام در خراسان.

دلایل شکست قیام یحیى علیه‏السلام

1 ـ وحشت یاران زید علیه‏السلام

2 ـ جوانى یحیى علیه‏ السلام

3 ـ عدم بیعت با خوارج.

4 ـ عدم تمرکز یحیى علیه‏السلام در مکان خاص...

5 ـ مسأله امامت..

6 ـ عدم بیعت وعده دهندگان به یحیى علیه‏السلام

7 ـ تعویض استاندار خراسان.

8 ـ سپاه عظیم دشمن.

فصل ششم: اختلاف در مدفن یحیى بن زید علیه‏ السلام

مطالب این پست

اشتباه بزرگ تاریخى.

جوزجان کجاست؟

موقعیت آرامگاه یحیى بن زید علیه‏السلام  در جوزجان.

تعداد بقاع منسوب به یحیى بن زید علیه‏السلام

فصل پنجم: پس از شهادت یحیى علیه السلام

مطالب این پست:

جسد یحیى علیه‏السلام

سر یحیى علیه‏السلام در دامن مادر.

گریه امام صادق علیه‏السلام بر شهادت یحیى علیه‏السلام

تعقیب و دستگیرى یاران یحیى علیه‏السلام

تأثیر شهادت یحیى علیه‏السلام در برادرش حسین.

انعکاس شهادت یحیى علیه‏السلام

أبومسلم و انتقام خون یحیى علیه‏السلام

سقوط امویان از نتایج قیام

مرثیه دعبل و گریه امام رضا علیه‏السلام

شعر کثیر نهلشى.

أشعار سُدیف در مصیبت یحیى علیه ‏السلام

در رثاء یحیى علیه‏السلام

مرثیه سیّد ابراهیم صارم الدین.

اشعار عبداللّه‏ بن معاویة در سوگ یحیى علیه‏السلام

اشعار دکتر قوام الدین شاهرودى..

اشعار کمال الدّین فراهانى.

رباعى‏هاى سیّد حسین موحد بلخى.

امامزاده ابراهیم ـ گلزار شهدا

بقعة این امامزاده نزدیک بقعة على بن جعفر «درب‏ بهشت» یاگلزار شهداى شهر قم، انتهاى خیابان انقلاب واقع شده است.

این بنا درون محوّطه محصورى که به عنوان گورستان استفاده مى‏شود، قرار دارد و محلّ دفن یکی از نوادگان امام سجّاد ‰ است. تاریخ ساخت بنا بر اساس قدیمى‏ترین کتیبه موجود، به اوایل قرن نهم هـ . ق (805) مى‏ رسد.

نقشه بنا از خارج به صورت هشت ضلعى با طاق‏نمایى در هر ضلع مى‏باشد. از داخل نیز به صورت مربّع مى‏باشد که طول آن شش متر است. این بنا از حیث نقشه کاملاً شبیه ساختمان قدیمى امامزاده على بن جعفر است. امروزه به علّت بالا آمدن سطح زمین‏هاى اطراف، کف بنا پایین‏تر از زمین‏هاى اطراف مى‏باشد. در نماى بیرونى در هر ضلع، طاق‏نمایى با قوس جناغى محاط در قابى مستطیل به دهانه دو متر و ارتفاع شش متر کار شده و در اسپر هر ضلع، نورگیرى با مشبّک‏هاى گچى تعبیه شده که امروزه پنجره‏هاى فلزى جاى آن‌ها را گرفته است. گریو شانزده ضلعى بنا با کمى عقب‌نشینى از صفحه دیوار خارجى، بر فراز اضلاع هشت‌گانه استوار مى‏باشد. بنا الحاقات جدیدى در جبهه شمالى داشته که در سال‏هاى اخیر ویران شده است. بر ساس تعمیرات صورت گرفته، نماى بنا به صورت نوساز در آمده و اصالت تاریخى خود را از دست داده است. ورودى بنا همراه با طاق‏نمایى در سمت شمال قرار دارد. بر فراز درگاه ورودى ایوانى با دو ستون ساخته‏اند. امروزه نماى ورودى فاقد هرگونه تزیینى است که ارزش تاریخى و هنرى داشته باشد. در جهت غربى بنا اکنون دریچه‏اى هم‏سطح با کف بنا واقع است که احتمالاً قبلاً در سطحى بالاتر قرار داشت و جهت تهویه داخل به کار مى‏رفته است. نماى داخلى بنا، مربّعى به ابعاد پنج متر و با طاق‏نمایى در هر ضلع است. در بالاى چهار ضلع، با ایجاد سکنج‏هایى، بنا از چهار ضلعى به هشت ضلعى و سپس با طاق‏بندى به شانزده ضلعى تبدیل شده و پاکار گنبد بر آن قرار گرفته است. پاطاق‏هاى هشتگانه با ایجاد مقرنس‏هایى تزیین شده‏اند. در میان طاق‏بندى شانزده گانه، یک در میان، نورگیرى‏هایى تعبیه شده که قبلاً با مشبّک گچى پوشیده بود. گنبد بیرونى بنا از نوع دو پوسته گسسته رک منشورى شانزده ترک بلند با شیب تند مى‏باشد. سطح خارجى گنبد در اوایل قرن حاضر مجدّداً کاشى‏کارى شده است. پوسته داخلى گنبد نیم کروى مى‏باشد. تزیینات بنا مقرنس‏کارى، گچ‏کارى، نقّاشى روى گچ و کاشى‏کارى است. تزیینات گچ‏برى بنا به جهت اصیل بودن بسیار پُر ارزش مى‏باشد. این تزیینات شامل قاب‏بندى‏هاى اطراف طاق‏نماها و موتیف‏هاى تزیینى، لچکى‏هاى پشت بغل گوشواره‏ها و طاق‏نماها و نیم ستون‏هاى تزیینى در هر یک از زوایاست. تزیین شمسه زیر گنبد با نقّاشى روى گچ صورت گرفته است. امروزه بنا فاقد کاشى‏کارى با اصالت تاریخى و هنرى مى‏باشد؛ امّا پیش‏تر درگاه ورودى بنا مزیّن به کاشى‏هاى خشتى عصر قاجار بوده است. در آغاز بخش هشت ضلعى بالاى صفّه‏ها و گوشوارها، کتیبه‏اى کمربندى به خطّ ثلث برجسته در زمینه گل و بوته و میان دو حاشیه زنجیره‏اى نقش و نگار با این متن گچ‏برى شده است: «امرت بعمارة هذه الروضة الرفیعة و المرقد المنیفة المشهد المنوّر المعطّر المقدّس الامام المعصوم الطاهر المطهّر ابى‏القاسم ابراهیم بن احمد بن موسی بن جعفر بن محمّد بن علی بن الحسین بن الامام المفترض الطاعة اسداللَّه الغالب ابى‏الحسن امیرالمومنین علی بن ابى‏طالب صلوات اللَّه و سلامه علیه و علیهم اجمعین بمنه الخاتون العظمی البانوی الکبری و بلقیس العهد و الاوان خدیجة العصر رابعة الدهر عصمة الدنیا و الدّین صفوة الاسلام و المسلمین زیدت عصمتها خلدت عظمتها فى شهر شوال سنة خمس و ثمانمائة [805] نمقه العبد علی بن حسن الطوسی».

موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)
Designed By Erfan Powered by Bayan